måndag 19 maj 2008

Min största lax


...fick jag idag när jag var ute ensam. Gick ut vid halvnio och mot Gässlinge. La i vid pricken och fiskade av mot Klacken.  Mycket betesfisk i vattnet men inget hugg.
Så small det. På djupriggen nio meter ner på en Tomic 531 satt den. Riktigt rulltjut och jag började drilla. Fisken åkte åt alla håll varierade djupdykningar med rejäla plask. Tre gånger var han uppe i luften innan jag började få styr på det hela. Efter tjugo minuters kamp kunde jag äntligen landa mitt livs hittils största lax. 87 centimeter, 7,7 kilo tung och då hade den rackaren fettfenan kvar naturligtvis.
Efter mätning, vägning och fotografering fick han därför simma tillbaka. 
Åkte sedan runt i samma område några timmar till, men inget hugg. Hade ett litet nafs på en djuprigg en gång till, men det var också allt.
Ska ut igen senare i veckan. Vi får väl se vad som händer.
/strandman

Inga kommentarer: